dissabte, 12 de desembre del 2009

Avaluació dels recursos per avaluar la interculturalitat en línia

NFORME FINAL

Cal anar elaborant materials novedosos i motivadors pels alumnes i la webquest és una bona eina per potenciar la interculturalitat a travès de les TIC. És un recurs útil i funcional on cada alumne treballa tant individualment com cooperativament, i on l'alumne ha de ser responsable de les tasques assignades. També l'alumne ha de ser capaç d'aprendre sol.


El recurs que he analitzat és la webquest titulada "Posa't al lloc de l'altre/a", al servidor php.webquest.org, eina gratuita creada per Antonio Temprano per elaborar i publicar WQ. Aquesta webquest potencia la interculturalitat, fomenta un paper actiu dels alumnes i la reflexió grupal i individual. L'educació intercultural ha d'ajudar als alumnes a construir la seva pròpia identitat i acceptar als altres, respectant i valorant la diversitat cultural. I aquesta educació no ha de ser aïllada a l'institut, sinó que ha de ser global i participativa de tota la comunitat educativa. Aquesta webquest fa un intent d'aproximació de la realitat, convidant una persona nouvinguda i preparant un meeting point intercultural. Per tant ja indica cap a on ha de ser el camí d'una educació intercultural, on les persones interactuin entre elles, es coneguin les diferents cultures, diàleg flexible entre les persones, i on cada persona pugui desenvolupar-se en el seu propi context cultural, sense cap tipus de discriminació, ni limitacions. Per aconseguir aquest tipus d'eduacació cal descentralitzar-se, oblidar-se de la cosmovisió de cadascú i obrir-se cap a una visó comprensiva i global del mestissatge.


Fomenta l'aprenentatge significatiu, i es viu la diversitat de forma positiva a l'aula. L'alumne és capaç de fer i aprendre sol i amb els altres, treballant valors, actituds positives vers als altres, actitud d'escolta, la responsabilitat, el diàleg, el consens, la cooperació, la presa de decisions, les habilitats comunicatives necessàries per expressar-se i exposar oralment la informació trobada.

A nivell psicopedagògic, és una WQ, motivadora pels alumnes plantejant activitats atractives i motivadores pels alumnes i proporciona una gran varietat de recursos adequats per resoldre les activitats plantejades.


En relació a altres webquest dels companys: destaco "Ei, i tu qui ets" de Tània, Judit i Irene,ja que la relació de materials que presenten es podrien relacionar amb la webquest analitzada.


Un altra webquest també interessant es titula:"Estudiem la interculturalitat a Secundària",també treballa i potencia mot bé els valors, la tolerància, amb una diversitat de recursos com vídeos sobre el racisme, sobre la discriminació etc.


Una webqquest que he trobat molt interessant per treballar la interculturalitat, però realitzada per alumnes de la UOC, es titula "Cuidem el planeta" ,és molt complerta i proposa una gran varietat de recursos per fer amb els alumnes.


Aquesta webquest mostra una tendència cap a un estil crític, on es potencien les habilitats comunicatives i reconeix a l'altre com a ésser comunicatiu, on cada alumne és lliure per opinar i on els alumnes han d'arribar a acords i consens per escriure una opinió, una reflexió, per cercar informació, etc. També és un model proper a la realitat ciutadana del barri, promou la participació activa dels ciutadans, mestres, alumnes, persones de diferents cultures, on l'educació es veu com una eina per transformar la societat, cap a una societat més plural, global, tolerant e intercultural.

La podríem encabir dins d'una estructura curricular més transversal, a partir d'un eix transversal com és la interculturalitat realitzada a l'area de tutoria. La tendència hauria de ser anar cap a un model més globalitzat, però cal dir que la webquest la prepara un mestre i seria molt adequat formar els alummes per crear webquests interculturals i posar-le's en pràctica.


En general el paper del docent, és un paper de guia, orientador, que potencia la reflexió i la comunicació grupal i potencia un tipus de cultura col·laborativa, i trasllada la responsabilitat als discents. Els alumnes han de decidir, cercar informació, dialogar, discutir, reflexionar i per tant tenen paper actiu en la seva educació. Cal afegir, que respecte la relació del mestre cap als alumnes, es dedueix que es una relació d'igualtat, de llibertat cap a la diversitat i les opinions dels alumnes, mitjançant un model obert.


La primera activitat de recerca d'informacio dels diferents països es pot valorar com més multicultural, ja que dona una visió e informació de cada cultura i on cada grup d'alumnes ha de fer un presentació d'un o dos paisos escollits en funció del nombre d'alumnes del grup.


La tendència de la webquest, sempre tenint en compte que és un recurs més, és contribuir en la direcció de buscar una posició interculturalista forta o de màxims. Podem veure com en l'última activitat proposada es fomenta la participació activa de la societat, pares, mestres etc., obrint la cultura escolar cap a un curriculum intercultural com un element transversal, i es dedueix que l'educació es cosa de tota la societat, de tots, obrint les portes al tractament no compensatori de la diversitat cultural ni de tractament excloent de les minories, sinò que totes les minories som entre tots una majoria, formen part d'aquesta societat intercultural, i que la societat forma part de l'educació. Perquè realment es consolidés com a posició interculturalista forta, caldria una línea d'escola, una implicació de tota la comunitat educativa, un eix transversal ben definit curricuralment on participi tota la comunitat. En aquest sentit, l'educació i la cultura no són dues realitats separades sinó que estan intimament lligades entre sí, per això la idea de la webquest es fomentar la cultura educativa, és a dir, potenciar un conjunt de valors, institucions i pràctiques en relació a l'educació que es desenvolupa en una determinada societat, tot i que la formació de l'individu és una tasca col.lectiva que no es pot dissociar de la vida quotidiana ni de la realitat intercultural que viuen els alumnes avui dia. En altres paraules, l'educació intercutural que fomenta aquesta webquest està lluny dels models assimilacionistes o sincretistes, compensatoris per solucionar el fracàs de les minories culturals. En definitiva assumir la diversitat cultural de la nostra societat i de les nostres aules és asumir aquesta diversitat sense renunciar a la nostra identitat. I tal i com justifica el Departament d'Ensenyament, 1995 pàg 11: "L'educació intercultural es sempre possible i necessària, fins i tot, en els casos que hi hagi pocs o cap alumne culturalment minoritari a l'aula".


La webquest és un material fàcil d'utilitzar a les aules i permet aprofundir en les competències bàsiques que marca el curriculum actual, sobretot fa incidència en les competències de llengua i comunicació i la competència digital. A través del procès d'aprenentatge de la WQ els alumnes treballen la competència comunicativa, poden aprofundir en els aprenentatges relacionar-los amb altres àrees i coneixements previs, per poder exposar-los a confeccionar opinions, crítiques, participar en un debat, fòrum, i confeccionar informes escrits (competència comunicativa lingüística) amb el recull de reflexions realitzades durant el procès d'aprenentatge de les activitats plantejades. D'aquesta manera fem als alumnes més crítics i competents per la vida diària i alhora d'observar la realitat. Aprendre és una activitat social, i la competència comunicativa suposa saber interaccionar oralment (conversar. escoltar i expressar-se), per escrit (informes escrits, reflexions) i amb l'ús dels llenguatges audiovisuals i les tecnologies de la informació. Relacionada amb aquesta idea, la competència digital permet als alumnes, ús de les noves tecnologies, la cerca d'informació, creació de nous mateirals (crear un power point), ús de les enllaços de les pàgines web per trobar informació, participar en un debat-fòrum amb els companys. En general amb l'ús i l'aplicació de les noves tecnologies, la WQ fomenta les habilitats per cercar, obtenir, processar, seleccionar i comunicar la informació que es troba a la xarxa per transformar-la en coneixement.

En referència a la competència social i ciutadana, aquesta WQ, és un recurs molt adequat per comprendre la realitat i la diversitat social i cultural que ens envolta, aprendre a conviure, cooperar i exercir i fomentar uns ciutadans democràtics en una societat plural, així com compremetre als alumnes per contribuir a la seva millora. En aquest apartat, quedaria recollir les habilitats i actitus que permeten particiapr, prendre decisions, triar com comportar.se en determinades situacions. On l'alumne sigui un element actiu en la construcció de la nostra societat democràtica, solidària i tolerant.


Respecte a la competència cultural i artística en aquesta WQ es conduceix a valorar i apreciar les diferents manifestacions culturals, i utilizar-les com a font d'enriquiment personal.

La competència aprendre a aprendre en aquesta WQ, es facilita la oportunitat per posar en pràctica les habilitats per iniciar-se i conduir el propi aprenentatge. L'alumne ha d'esser capaç de continuar aprenent de manera cada vegada més eficaç i autònoma d'acord amb els propis objectisu i necessitats. Aquesta competència fa referència a la metodologia que guia les accions i el desenvolupaement de totes les altres competències bàsiques. L'alume va adquirit consciència de les pròpies capacitats, ser conscient del que se sap i què es vol aprendre, de com s'aprèn i com el mestre gestiona l'aprenentage, fomentant el pensament creatiu, la curiositat de plantejar-se preguntes, i la diversitat de respostes possibles a aquestes preguntes.


En general les activitats que proposa la WQ, son motivadores i enriquidores de cerca d'informació, dinàmiques, crítiques, interactives, de debat. La última activitat que planteja la webquest, proporciona als alumnes molts recursos i links per preparar entre tots un meeting o trobada intercultural. Afavorint que els alumnes prenguin la iniciativa i siguin autònoms per cercar informació, repartir responsabilitats, d'escollir un criteri propi, ser autocrític, calcular riscos i afrontr problemes.

Respon a un model pedagògic històric-cultural, on l'alumne es el responsable de seu procès d'aprenentatge, el docent es converteix en un guia o mediador d'aquest procès d'aprenentatge. Formant persones que pensin, reflexionin, siguin crítiques i creatives.


En aquesta WQ es treballen conceptes com els valors d'igualtat, respecte, tolerància, comprensió, solidaritat, cooperació, exclusió social, discriminació, empatia...


Com a punts forts destacaria que es un bon recurs per potenciar l'aprenentatge significatiu, prèn com a punt de partida els coneixments previs dels alumnes i poc a poc va aprofudint en el seu contingut.


Com a limitacions o punts febles, es podria millorar la estètica i la maquetació, es podria ampliar i aprofundir oferint més activitats interculturals i coneixent més països. La orientació i la indicació pel curs i etapa no queda clar especificat a la webquest ni que es una webquest.


Per últim, per tal d'assegurar que l'educació intercultural sigui realment present a les nostres aules, cal que es faci present en els projectes de centre, en els quals caldrà especificar les línees d'acció per fer-ho possible, i no quedar-se amb un mínim coneixement i contacte amb altres cultures, sinó que cal que l'educació intercultural comporti una integració de les altres cultures en nosaltres mateixos. I no només s'ha de tractar per a fer front a la diversitat cultural de les aules sinó també perquè arribi a tots els àmbits escolars (la comunitat educativa) i no escolars, com el barri i la societat, prenent-los en consideració i integrant-los de la manera que es consideri més adequada. Un altre requisit necessari per a dur a terme aquest currículum intercultural és la formació permanent en la diversitat de l'aula de tota la comunitat educativa, concretament dels mestres, dins de l'horari lectiu i aprofitant al màxim les noves tecnologies, per poder donar i proporcionar una resposta educativa de qualitat i fiable a un currículum intercultural.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada